Toleranta- materia care nu apare in catalog

Toleranta e o materie care nu s-a predat in scolile noastre. Nu ne-a invatat nimeni ca ar fi frumos, politicos, elegant si mai ales omeneste sa fim toleranti.

Daca as declara acum ca sunt pentru demararea proiectului de la Rosia Montana (desi nu sunt) as ramane fara o parte consistenta din cercul meu de prieteni, doar pentru ca imi permit (!) sa am alta parere.

Aseara, intre un ceai de vanilie, meniuri de nunta si povesti despre Rosia Montana era cat pe ce ca intalnirile noastre intre fete sa se termine cu sprancene incruntate doar pentru ca avem pareri diferite.

Nu as vrea sa fiu inteleasa gresit, imi plac polemicile constructive, subiectele cu substanta, imi place o discutie in care se aduc argumente interesante insa sunt absolut satula de lipsa de toleranta care “se intampla” in lumea in care traim.

La orice masa, in orice comunitate daca se deschid subiecte fierbinti gen politica, religie, orientare sexuala, etc, este foarte posibil sa termini prietenii stranse pe loc sau macar sa iti aerisesti bine cerul de prieteni pentru o vreme. Iti recomand sa te apuci de citit daca se intampla.

different

Ne place (si imi place) sa ne expunem parerile.  Ale noastre sunt intotdeauna cele mai bune, pentru ca sunt ale noastre, iar aspectul acesta nu ar fi deloc rau daca nu am incerca cu disperare sa le bagam pe gat celorlalti, sa-i fortam sa ne accepte punctul de vedere si sa fim de acord cu el. Indiferent de subiect, sunt putini oamenii cu care poti purta o discutie civilizata si constructiva pe un subiect fierbinte fara sa te simti pus la zid sau acuzat de ceva., chiar daca indirect. Marturisesc cu sinceritate, imi vine si mie impulsul de a condamna pe cineva care gandeste diferit sau are alta parere decat a mea insa incerc din rasputeri sa respect orice parere, orice argument.

Partea care ma deranjeaza cel mai mult in lipsa de toleranta care ma inconjoara este atitudinea “judgemental”care se adopta in discutii si in expunerea parerilor: “ba ce prost esti, cum sa omori cainii vagaboni?” sau “nu spune ca iti pasa de tara asta daca nu vii la protest” sau “noi suntem ortodocsi din mosi stramosi, restul sunt niste diletanti” sau “auzi si la gay-ul ala, isi permite sa discute despre copii” …

Ma infurie lispa de toleranta, de respect pentru parerile celorlalti sau pur si simplu pentru optiunea de a nu avea o parere si mi se pare ca aceasta caracteristica ar trebuie sa fie piatra de temelie in educatia pe care o dam copiilor nostri.

E in regula sa avem pareri, e in regula sa protestam si sa ne batem pana la moarte pentru ele, e in regula sa le sustinem no matter what insa toate pana la punctul in care lezam dreptul celuilalt de a avea si el la randul sau o parere (sau de a nu avea) .

Suntem generatia tanara, copiii nostri vor conduce lumea si am face bine sa ne asiguram ca beneficiaza de toleranta deoarece lumea devinte tot mai colorata, mai diversa iar optiunile sunt din ce in ce mai multe, ar fi pacat sa nastem razboaie, sa stricam prietenii sau sa sadim ura pur si simplu pentru ca gandim diferit.

Sustin orice manifestare ideologica pentru ca iubesc oamenii care se exprima in orice sens, insa va rog, dati-mi voie sa imi aleg singura propriile manifestari, indiferent ca e vorba de Rosia Montana, caini vagabonzi sau alegerea culorii rujului.

love

One comment

  1. toleranta, acceptarea rare calitati umane, din pacate😦

Leave a Reply

